JOM Sertai Kami Kalau Nak Bergelar Jutawan.......

Thursday, August 1, 2013

Kenapa Perlukan Supplement Shaklee Omega Guard....ID987072




 

Apa Manfaat Omega 3?

Dalam Omega 3 sendiri terdapat komponen-komponen zat penting yang penting bagi tubuh seperti DHA (Docosahexaenoic acid), EPA (Eicosapentaenoic acid), dan LNA (Linolenic acid). DHA dan EPA banyak ditemukan pada ikan-ikanan sedangkan LNA pada tumbuh-tumbuhan termasuk sayuran yang berwarna hijau.
Setiap komponen memiliki fungsi yang berbeza dalam tubuh :-
  •  DHA berfungsi sebagai jaringan pembungkus saraf yang berperanan dalam melancarkan perintah saraf dan menghantarkan rangsangan saraf ke otak.
  •  EPA berfungsi dalam membantu pembentukan sel-sel darah dan jantung, menyihatkan sistem peredaran darah dengan melancarkan sirkulasi darah.
  • LNA berperanan dalam menghasilkan tenaga dari makanan yang dikonsumsi dan kemudian membawanya ke sel-sel tubuh yang memerlukannya

Secara umum, Omega 3 bermanfaat bagi pertumbuhan sel otak, organ penglihatan dan tulang, serta menjaga sel-sel pembuluh darah dan jantung tetap sihat. Omega 3 sangat penting bagi perkembangan sel-sel otak karena 40% asam lemak di otak terdiri atas asam lemak Omega 3.
Omega 3 ini sangat diperlukan dalam membantu pertumbuhan dan perkembangan sel-sel saraf otak agar optimal terutama pada anak-anak sampai sekitar usia 5 tahun mengingat pertumbuhan otak anak yang cepat dan pesat pada masa tersebut.
Omega 3 juga tetap diperlukan sampai usia dewasa. Kurangnya kadar Omega 3 akan membuat sel saraf di otak kekurangan energi untuk proses perkembangan otak sehingga dapat mengganggu kerja dan fungsi otak seperti hilangnya daya ingat dan penurunan fungsi otak lainnya secara drastik.
Tidak hanya bagi otak, Omega 3 juga memegang peranan penting bagi organ penglihatan dan tulang. Sekitar 60% retina pada mata dibentuk dari Omega 3. Kekurangan Omega 3 dapat mengakibatkan mata menjadi kabur. Omega 3 juga baik untuk tulang karena di dalam Omega 3 juga terkandung kalsium.
Pada saat janin, Omega 3 diperlukan untuk membentuk sel-sel pembuluh darah dan jantung. Pada saat dewasa, Omega 3 membantu dalam menyihatkan darah dan mekanisme kerja pembuluh darah serta jantung.
Dengan mengoptimumkan Omega 3, tubuh akan dibantu dalam menurunkan kadar trigliserida dan LDL dalam darah sehingga mengurangi penimbunan lemak darah yang tidak baik pada saluran darah yang memicu aterosklerosis dan tekanan darah tinggi. Risiko seperti stroke dan penyakit jantung pun dapat dihindari.
Omega 3 dapat membantu mengatasi penyakit peradangan persendian. Manfaat lain dari Omega 3 ialah kemampuannya dalam menjaga dan mempertahankan kesihatan kulit.


No comments:

Post a Comment